T: +30 212 1048994 E: info@playhood.gr

Θα κάνω ό,τι καλύτερο μπορώ!

Δημοσιεύτηκε: 29.12.2019
Γράφει η:
Καλλιόπη Στελιουδάκη
Αναπτυξιακή Ψυχολόγος
(MSc Developmental Psychology)

Τελικά τι είναι αυτό που μετράει περισσότερο, η προσπάθεια ή το αποτέλεσμα;

Τα παιδιά μάς εκπλήσσουν συχνά με τις ικανότητές τους, με αυτά που γνωρίζουν ή μαθαίνουν, ακόμα κι όταν μιλάμε για βρέφη, παιδιά προσχολικής ηλικίας ή για μεγαλύτερα παιδιά. Κάποιοι γονείς έχουν την τάση να επιβραβεύουν το παιδί τους ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα, κάποιοι απογοητεύονται από μια ενδεχόμενη αποτυχία. Πολλές φορές, βλέποντας ένα παιδί να προσπαθεί να επιλύσει ένα πρόβλημα, πολλοί από εμάς έχουμε μια επιθυμία να το βοηθήσουμε να βρει το “σωστό”, “εύκολο” ή “σύντομο” τρόπο προς την επίλυση, είτε αυτό λέγεται παζλ, παιχνίδι με ενσφηνώματα, παιχνίδι με τουβλάκια, είτε ντύνομαι, κάνω τα μαθήματά μου κ.ο.κ..
Εάν αναρωτηθήκατε ποτέ ποιοι από τους παραπάνω τρόπους είναι ορθοί ή λανθασμένοι και τελικά με ποιο τρόπο θα μπορούσαμε να βοηθήσουμε το παιδί μας να αυξάνει τις πιθανότητες επιτυχίας, πρόσφατες έρευνες δείχνουν ότι αυτό που χρειάζεται είναι να επαινούμε την προσπάθεια και όχι απαραίτητα ή όχι μόνο την ικανότητα ή το τελικό αποτέλεσμα.
Αντί λοιπόν για φράσεις όπως “Είμαι πολύ καλός σ’ αυτό” ή “Είμαι πολύ έξυπνος” ή “Είμαι πολύ επιδέξιος σε κάτι” η φράση “Θα κάνω ό,τι καλύτερο μπορώ” είναι αυτή που αυξάνει τις πιθανότητες επιτυχίας, σύμφωνα με μια νέα έρευνα που διεξήχθη στην Ολλανδία και δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Child Development.
Με βάση την έρευνα αυτή οι μαθητές που είχαν λάβει την οδηγία να επαναλαμβάνουν (σιωπηρά) τη φράση “Θα κάνω ό,τι καλύτερο μπορώ” κατά τη διάρκεια ενός τεστ μαθηματικών είχαν καλύτερες επιδόσεις από τους μαθητές οι οποίοι είχαν λάβει την οδηγία να επαναλαμβάνουν τη φράση “Είμαι πολύ καλός σ’ αυτό” ή απ’ τους μαθητές που δεν έλαβαν καμία οδηγία.
Όπως σχολίασε ένας από τους ερευνητές, το κλειδί είναι η θετική αυτοενίσχυση για την προσπάθεια και όχι για την επίδοση.
Προγενέστερη έρευνα σχετικά με το πώς να επαινούμε τα παιδιά μας, ακόμα κι όταν μιλάμε για ηλικίες 1-3 ετών έδειξε ακριβώς αυτό:
Όταν επαινούμε τα παιδιά για τις στρατηγικές και τις διαδικασίες τις οποίες χρησιμοποιούν κατά την επίλυση προβλημάτων – ακόμη και αν δεν οδηγούνται απαραίτητα σε επιτυχή αποτελέσματα – βοηθά τα παιδιά να προσπαθούν περισσότερο, να μην παραιτούνται εύκολα και τελικά να επιτυγχάνουν. Παράλληλα τα ίδια μαθαίνουν να ενισχύουν τον εαυτό τους και την προσπάθειά τους.
Φράσεις που ενθαρρύνουν και επιβραβεύουν λοιπόν την προσπάθεια, με όποιον τρόπο κι αν τις εκφράζουμε, όπως “Δούλεψε σκληρά, μην τα παρατάς και πίστεψε ότι στο τέλος θα τα καταφέρεις” είναι ίσως τελικά το κλειδί για θετική ενίσχυση των παιδιών αλλά και θετική αυτοενίσχυση παιδιών που δεν θα παραιτούνται και θα έχουν περισσότερες επιτυχίες!

 

https://www.inc.com/bill-murphy-jr/want-to-raise-successful-kids-these-6-magic-words-pay-massive-dividends-according-to-an-intriguing-new-study.html

https://www.srcd.org/news/i-will-do-my-very-best-children-who-engage-positive-self-talk-about-effort-can-boost-their

https://www.teachit.so/mindset.htm

Διαβάστε επίσης