Η μετάβαση στο σχολείο στην εποχή του COVID μπορεί να φέρει τόσο τους γονείς όσο και τα παιδιά μας αντιμέτωπους με νέες προκλήσεις. Πολλοί γονείς παρατήρησαν ότι η τηλε-εκπαίδευση έδωσε στο παιδί τους την ευκαιρία να μελετούν και να μαθαίνουν με το δικό τους ρυθμό ενώ πολλά παιδιά επωφελήθηκαν από την ατομική ενισχυτική διδασκαλία. Οι λιγότερες σχολικές ώρες και η ευελιξία στον τρόπο που έκαναν τα σχολικά τους μαθήματα, περιόρισε την κόπωση που συνήθως αισθάνονται τα παιδιά λόγω του σχολικού τους ωραρίου. Επιπλέον σε πολλά παιδιά παρατηρήθηκε μειωμένο άγχος, που πριν προερχόταν από τον όγκο των σχολικών τους υποχρεώσεων.
Η επιστροφή στο σχολείο λοιπόν είναι πιθανό να περιέχει ένα μείγμα από συναισθήματα ανακούφισης και ενθουσιασμού από τη μια και ενός νέου τύπου άγχους από την άλλη. Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε το παιδί μας να ξεπεράσει το νέο αυτό άγχος που έφερε η παρουσία του κορωνοϊού στις μέρες μας;
Διαβεβαιώνουμε το παιδί μας ότι είναι ασφαλές να επιστρέψει στο σχολείο
Τους προηγούμενους μήνες πολλοί γονείς χρειάστηκε να εξηγήσουν στα παιδιά τους τους λόγους για τους οποίους έπρεπε να μείνουν στο σπίτι, ώστε να παραμείνουν ασφαλή και υγιή. Μετά την προηγούμενη εμπειρία κάποια παιδιά πιθανών να ανησυχούν ακόμα για το αν είναι ασφαλές να επιστρέψουν στο σχολικό περιβάλλον. Για να βοηθήσουμε το παιδί μας να νιώσει ασφαλές, συζητάμε μαζί του και του εξηγούμε ότι:
• η απόφαση για την επιστροφή στο σχολείο βασίζεται σε επιστήμονες ειδικούς σε θέματα υγείας
• τα παιδιά συνήθως δεν νοσούν από τον COVID.
• όλοι όσοι εργάζονται στο σχολείο φροντίζουν ώστε να εξασφαλίζεται η ασφάλεια των μαθητών.
• εάν κάποιος αισθάνεται αδιαθεσία, μένει στο σπίτι.
• η κυβέρνηση ελέγχει συνεχώς την κατάσταση και, εάν τα πράγματα αρχίσουν να γίνονται ξανά μη ασφαλή, θα παρθούν νέες αποφάσεις και μέτρα.
Καθησυχάζουμε το παιδί μας ότι είναι φυσιολογικό να έχει ανάμικτα συναισθήματα, όπως ενθουσιασμό, ή ανακούφιση από τη μια, ανησυχία ή θυμό από την άλλη
• ζητάμε από το παιδί να μας περιγράψει τα πράγματα για τα οποία ανυπομονεί και αυτά που το κάνουν να ανησυχεί με την επιστροφή στο σχολείο.
• ενθαρρύνουμε την εφαρμογή και τήρηση κανόνων και πρακτικών σχολαστικής υγιεινής και καθαριότητας.
• προετοιμάζουμε το παιδί μας μιλώντας του για τις αλλαγές που θα συναντήσει στο σχολείο – όσο περισσότερο τις γνωρίζει και τις καταλαβαίνει τόσο λιγότερο θα ανησυχεί γι’ αυτές.
Ιδιαίτερα τον πρώτο καιρό, μετά την επιστροφή του παιδιού από το σχολείο είναι σημαντικό να:
• μιλήσουμε με το παιδί μας για την ημέρα τους: τι τους άρεσε, τι τους ανησύχησε και για ποια πράγματα ανυπομονούν την επόμενη ημέρα.
• προγραμματίσουμε περισσότερο χρόνο μαζί ως οικογένεια, καθώς είναι πιθανών το παιδί να αισθάνεται ότι του λείπει χρόνος μαζί μας στο σπίτι (δεδομένου ότι τους προηγούμενους μήνες πέρασαμε πολύ περισσότερο χρόνο μαζί στο σπίτι)
• προετοιμάσουμε το παιδί σας για αλλαγές στις συνήθειες ή στον τρόπο με τον οποίο γίνονταν έως τώρα κάποιες δραστηριότητες στο σχολείο, ή για τις νέες οδηγίες που πρέπει να ακολουθήσουν. Οι υπέθυνοι του σχολείου θα φροντίσουν να ενημερώσουν τόσο τους γονείς όσο και τα παιδιά για τις αλλαγές αυτές.
Με απλούς τρόπους φροντίζουμε να παραμένουμε κοντά στα παιδιά μας και βοηθάμε στην ομαλή τους επιστροφή στο σχολείο σε αυτή την εποχή με τις πρωτόγνωρες συνθήκες! Βρίσκουμε την ευκαιρία να συνδεθούμε μαζί τους αλλά και να ενθαρρύνουμε την αυτονομία τους και ένα αίσθημα ασφάλειας τόσο συναισθηματικά όσο και πρακτικά.
Καλή σχολική χρονιά σε μαθητές και γονείς!