Δεν χρειάζεται να ξοδέψει κανείς μια περιουσία σε παιχνίδια για να προσφέρει στο μωράκι του τη δυνατότητα να καλλιεργήσει περισσότερες δεξιότητες. Αντικείμενα που βρίσκονται ήδη στο σπίτι λειτουργούν ως παιχνίδια – ερεθίσματα μέσα από τα οποία αυτό μαθαίνει. Τα αντικείμενα αυτά στην πραγματικότητα δίνουν τη δυνατότητα για το λεγόμενο ‘ανοιχτό παιχνίδι’ όπου στην ουσία το ίδιο το παιδί εξερευνώντας τα αποφασίζει τι και με ποιον τρόπο θα παίξει.
Η παρακολούθηση τηλεοπτικών προγραμμάτων, ακόμα κι αν αυτά απευθύνονται στην ηλικιακή ομάδα του παιδιού μας, δεν το βοηθά ουσιαστικά στη μάθηση. Αυτό συμβαίνει γιατί η ουσιαστική μάθηση γίνεται κάνοντας πράγματα και όχι απλά παρακολουθώντας τα. Ο γονέας ή ενήλικας μπορεί να βοηθήσει τη γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού δείχνοντας, περιγράφοντας και ονοματίζοντας πράγματα καταστάσεις κλπ.
Το να προσφέρουμε στα μωράκια παιχνίδια που είναι σχεδιασμένα για μεγαλύτερες ηλικίες δεν τα βοηθά να αναπτυχθούν πιο γρήγορα και να ‘προηγηθούν’ νοητικά σε σχέση με συνομήλικα μωράκια. Μπορεί να δυσανασχετήσουν εάν δεν μπορούν να κάνουν τίποτα με αυτό και είναι πολύ πιθανό να το αγνοήσουν. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να ακολουθούμε την ηλικία τους αλλά φυσικά και αυτό που τραβάει περισσότερο το ενδιαφέρον τους.
Παιχνίδια που συνήθως τραβούν το ενδιαφέρον ενός βρέφους είναι τα κινούμενα (κρεμαστά) αντικείμενα αλλά και όσα δημιουργούν οπτικές αντιθέσεις (ιδίως χρωματικές π.χ. εικόνες με άσπρο – μαύρο χρώμα), απτικά ερεθίσματα (π.χ. λούτρινα κουκλάκια), παιχνίδια που παράγουν ήχους και πολλά άλλα.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το αγαπημένο παιχνίδι των μικρών είναι η μαμά, ο μπαμπάς ή το άτομο που τα φροντίζει και τα οικεία πρόσωπα. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να αφιερώνουμε χρόνο παίζοντας με το μωράκι μας, ιδιαίτερα κατά τον πρώτο χρόνο της ζωής του.
Πηγές: